Wednesday, November 17, 2010

raya kat restoran

Pecah rekod sambut Aidiladha kat restoran mamak. Malam raya kerja, bos dah pesan siap kerja terus balik. Sehabis awal boleh balik pun jam 11 malam. Walaupun dah dapat lampu hijau daripada bos yang memang prihatin, tapi dek pikul tanggungjawab pastikan kerja dilaksana dengan betul, elak kesilapan, saya perlu ambil sikap lebih berhati kerana tak mahu ada insan teraniaya termasuk diri sendiri. Dah lama dah setia kerja dan hampir ke penghujungnya, tak mahulah tinggal sejarah hitam....Memang lumrah hidup yang baik tu sukar orang kenang, tapi bila sekali buat silap...kena cemuh macam tak pernah buat baik. Masa buat kerja baik, susah nak cari orang puji apa tah lagi nak bagi ganjaran selayaknya. Tak apalah sebagai insan yang terima amanah, ganjaran tak semestinya dalam bentuk pangkat mahupun wang ringgit. Badan sihat, suami setakat ini belum berhajat cari nombor dua, anak berjaya dalam pelajaran dan harap-harap dapat kerja baik, sudah banyak bersyukur benar.
Bak makan di restoran tu bukan kerana malas nak masak, tetapi takut membazir. Hari Raya Korban kan.. saja nak uji kesabaran anak dan suami. Begitu juga sebagai isteri yang tak pernah abai makan minum keluarga, apalah sekali sekala suami pula belanja makan walaupun sekadar tose, roti canai dan milo panas. Sebelum ini biasa balik kampung kat Kelantan. Sambutan kat sana meriah, Boleh dikatakan sekeliling rumah, orang buat jamuan, sampai tak tahu nak isi kat mana lagi makanan tu. Kali ni raya kat ibu kota, keringlah sebelah pagi, nasib baik ada kedai mamak yang tak menang tangan layan pelanggan. Ramai juga yang membanjiri restoran kat Bandar Baru Sentul, sampai ada yang masam muka kerana pesanan lambat terima...Pelanggan seorang lelaki bersongkok masam muka dan berkali-kali ingatkan tose dipesan belum tiba, sabar bang, ni raya korban. Raya ni bukan setakat korban binatang, tetapi mencakupi semua yang perlu pengorbanan. Adik yang makan roti canai depan saya mesra sungguh Tak tanyapun dia sukarela beritahu makan di restoran kerana terpaksa kerja pada hari raya. Saya nasib baik bos bagi off dua hari.
Walaupun dapat off dua hari, tak sempat nak balik Kelantan. Perjalanan jauh memenatkan. Nampaknya mak, ayah beraya dengan saudara je sebab anak ramai tak balik. Dengar kabar mak masak juga nasi minyak macam selalu. Bersyukur mak masih larat masak untuk ayah selepas sakit lutut yang agak serius baru-baru ini. Ada masa terluang saya dan suami pergi kat pejabat jadi sukarela lapah daging. Tahun ini acara korban di ofis  meriah. Lima ekor lembu tumbang. Penyembelihan dibuat kat Rawang. Jenuh juga tunggu lembu sampai kat ofis sebab dengar cerita kena tunggu giliran. Walaupun lembu sampai sikit-sikit, akhirnya majlis berjaya dilaksanakan dan semuanya selesai sebelum solat Asar. Seronok juga menjamu selera dengan masakan che det, chef yang tak pernah bersara. Salam Aidiladha untuk semua, maaf zahir batin.

No comments:

Post a Comment